Ruian here we come! - Reisverslag uit Landhorst, Nederland van Matijn & Hanneke - WaarBenJij.nu Ruian here we come! - Reisverslag uit Landhorst, Nederland van Matijn & Hanneke - WaarBenJij.nu

Ruian here we come!

Door: Matijn

Blijf op de hoogte en volg Matijn & Hanneke

30 Januari 2014 | Nederland, Landhorst

In ons vorige verhaaltje heeft Hanneke geschreven over onze belevenissen in Beijing. Nu is het mijn beurt om een verhaaltje te schrijven. Ik ben benieuwd of ik ook zo veel kan schrijven. Ik heb namelijk (en daar heb ik nu al spijt van) niet bijgehouden wat we elke dag gedaan hebben. Maar we gaan het gewoon proberen.

Vorige week woensdag zijn we met de trein van Beijing naar Hangzhou gegaan. We waren die dag al vroeg uit de veren. Veel te vroeg eigenlijk maar Vincent (onze Chinees die alles voor ons regelt) wilde er zeker van zijn dat we op tijd in de trein zaten. We hadden hem daarom al vroeg ontmoet op het metrostation. Aangezien we dus veel te vroeg waren, trakteerde Vincent ons eerst nog even op een broodje kip of zoiets in de KFC. Niet mijn voorkeur en al zeker niet op de vroege ochtend, maar het zou onbeleefd zijn om het te laten staan. Met een goed gevulde maag (Hanneke ging bijna over haar nek) zijn we vervolgens de trein ingestapt. De treinreis was prima. Het openbaar vervoer is buitengewoon goed geregeld hier in China (gelukkig geen NS taferelen). Aan het eind van de middag kwamen we aan in Hangzhou. Vincent had al een hotel voor ons gereserveerd. Ideaal zou je denken. Maar je moet er natuurlijk nog wel zien te komen…. Lastige opgave als je geen woord Chinees spreekt. Gelukkig hadden we onze joker (Vincent) nog achter de hand. We hebben hem gebeld en hij heeft ervoor gezorgd dat de politie een taxi voor ons heeft geregeld. We zijn maar 1 nacht in Hangzhou gebleven. We waren namelijk benieuwd naar Ruian en ons appartement. Wat wij nog wel grappig vonden in Hangzhou was dat mensen in kleine groepen dansten op straat. Heel gezellig en de Chinese muziek is eigenlijk ook best prima. Stiekem wilde ik eigenlijk ook wel even meedoen (dansten er wel meer zonder ritmegevoel dus ik zou vast niet zo heel erg uit de toon vallen) maar dat hebben we bewaard voor een later moment. We zijn die avond op tijd naar bed gegaan. De volgende dag gingen we dan eindelijk naar Ruian.

Van Hangzhou naar Ruian was nog maar een paar uurtjes met de trein. We zouden in Ruian opgewacht worden door een medewerker van school. We liepen naar de uitgang van het station en daar stond al iemand met een bordje in de lucht met onze namen erop. Hij hielp ons met de koffers inpakken en we zijn ingestapt. We probeerden met hem te communiceren, maar het was alsof hij chinees tegen ons aan het praten was. Alhoewel we al foto’s van ons appartement hadden gezien, waren we natuurlijk erg nieuwsgierig. We zitten op verdieping 11 (ook in Ruian veel hoogbouw) en we hebben uitzicht op een vuilnisbelt ter grootte van een voetbalveld. Maar het appartement is prima met twee slaapkamers (ideaal voor het geval Hanneke begint te snurken), een dakterras, een badkamer (anders dan ons hotel nu gelukkig wel met deur) en een keukentje + eettafel op de eerste verdieping. Daarnaast hebben we beneden ook nog een ruimte maar we weten nog niet precies wat we daar mee gaan doen. In ieder geval genoeg ruimte dus dat is geen reden om ons niet te bezoeken! Het appartement was wel vies (het is hier nogal stoffig in China) dus we zijn wel even bezig geweest om alles schoon te krijgen. Terwijl ik dit schrijf zie ik het stof al weer liggen.

Afgelopen week hebben we veel rond gelopen in Ruian. Werden we in Beijing al regelmatig aangekeken, hier in Ruian zijn wij net beroemdheden. Mensen kijken naar ons en willen met ons op de foto. Leuk maar we hebben natuurlijk ook onze privacy nodig (grapje zo erg is het ook weer niet). Wat ik verder over Ruian kan zeggen is dat er ruim een miljoen mensen wonen, er veel hoge kantoren en appartementencomplexen zijn, de auto belangrijker is dan het huis en het thema vervuiling nog niet op de politieke agenda staat. Waar we bang voor waren was het eten. Gelukkig valt dat 100% mee. Je kunt hier lekker uit eten voor weinig geld. Ook hebben we inmiddels al zelf gekookt en al een stampotje gegeten.

Om aan de drukte van Ruian te ontsnappen (met name toeterende auto’s vind ik erg vervelend), zijn wij gisteren naar een plaatsje gegaan niet ver van Ruian. We vonden op internet dat er o.a. een mooie waterval te zien zou zijn. Aangekomen op plaats van bestemming viel het in eerste instantie behoorlijk tegen. Alhoewel het kleiner was dan Ruian, was het er nog steeds druk en we hadden geen idee hoe we bij de watervallen moesten komen. Dus wij maar weer op ons beste chinees proberen te vragen hoe we er moesten komen. Uiteindelijk was er een man die een zus had die Engels sprak en wij konden wel even met haar bellen. Ze twijfelde of we wel naar de watervallen toe zouden kunnen. Zij zou het even uitzoeken en dan konden wij ondertussen met haar broer meelopen naar haar toe. Met lichte tegenzin zijn wij meegelopen met de broer niet wetende dat dit een onvergetelijke dag zou worden. Toen we bij haar kwamen vroeg ze namelijk of we mee wilden gaan eten met de familie. Een andere broer (bleek later een neef te zijn maar dan wordt dat hier in China nog steeds broer genoemd) van haar had namelijk een nieuw appartement en dat moest gevierd worden. Ze heet trouwens Candy (haar Chinese naam zijn we vergeten) en ze sprak geweldig Engels. Wij met de familie mee naar een zaal waar nog veel meer familie zat (70 man ofzo). We konden direct aanschuiven. Er stond enorm veel eten op tafel en wij konden alles proberen. Ook werd er veel gedronken. In China is het de gewoonte dat je altijd drinkt als er geproost wordt. En er werd die dag veel geproost. Hanneke en ik probeerden niet te veel te drinken (was immers pas 12.00 smiddags) maar onze glazen werden telkens bijgevuld. Niet alleen de jongeren, ook de ouderen zaten flink te zuipen. Na het feest vroeg Candy of we mee wilden naar haar huis. Vervolgens zijn we samen met haar en de broer naar de watervallen gegaan. Al met al een geweldige dag.

Zo dit was hem dan weer voor vandaag, de volgende keer zal Hanneke weer een verhaaltje schrijven. Maar speciaal voor tante Dorien ook deze keer een paar wist-je-dat-jes;)

Wist je dat
- het een raadsel voor ons is hoe Chinezen zich afdrogen ( Wij kunnen alleen maar handdoeken vinden ter grootte van een theedoek, lees babyhanddoeken, die al doorweekt zijn als ik alleen mijn haren heb afgedroogd.
- we naar vijf dagen zoeken eindelijk groente hebben gevonden in Ruian. (onvindbaar in de supermarkten)
- het morgen Chinees Nieuwjaar is en dat we dan leven in het jaar van het paard.
- wij nu lekker naar buiten gaan want het is hier 20 a 25 graden.

• 30 Januari 2014 - 08:58

Dorien:

Matijn, goed verhaal! Ik zie hier naast bijna-danser ook een verborgen schrijftalent bij jou! Wat een belevenissen weer, vooral 'we willen naar een waterval en eindigen op een Chinees verjaardagsfeest'. En zelfs nog de watervallen gezien!
    Fijn dat er voldoende slaapruimte is, we houden het in gedachten! Uitzicht op de vuilnisbelt lijkt me wat minder, wat is de geur hierbij?! Leuk dat jullie nu in Rui'an zijn en we foto's van daar kunnen zien.
    Een heel goed Chinees nieuwjaar gewenst, aan vuurwerk zal het vast niet ontbreken! Benieuwd waar jullie het gaan vieren!
    Groetjes uit Nijmegen!!

• 30 Januari 2014 - 16:02

Marijke:

Matijn en Hanneke alvast een heel gelukkig nieuwjaar, maar zo te lezen komt dat wel goed.Met stokjes eten was dat voor de foto of heb je het inmiddels echt onder de knie.Geniet van het mooie weer en de verrassende gebeurtenissen en blijven oefenen met de chinese taal.
    Groetjes pap en mam

• 30 Januari 2014 - 21:02

Ingrid :

Heerlijk om weer mee te kunnen lezen wat jullie beleven en
    De foto's te zien die er bij horen.
    Veel geluk in het jaar van het paard
    Groetjes Ingrid

• 01 Februari 2014 - 03:41

Arna:

Nou, Matijn, je kunt de concurrentie best aan met Hanneke, wat schrijftalent betreft: mooi en helder verhaal. Ook foto's geven een goed beeld. Een fantastisch paardenjaar, geniet van de laatste vrije week en tot het volgende bericht. Liefs, Arna

• 02 Februari 2014 - 22:23

Dorien Van De Ven:

Heejj Matijn en Hanneke ,

Leuk om jullie belevenissen (en dat zijn er steeds meer...!!) weer te lezen.
    Leuk ook om (extra voor mij ;) :) ) de "wist-je-datjes" weer te zien !!
    Happy new year ; op naar de volgende belevenissen !
    Gr. en liefs uit Oberwil

• 06 Februari 2014 - 17:08

Riet Vloedgraven:

Hoi Hanneke en Matijn,

Mooie verhalen. Fijn dat het goed gaat. Toch wel heerlijk om de tijd te hebben de boel te verkennen voordat jullie aan het werk gaan . Succes

PS Al een paard in de gang?

Groeten uit Heeten
    Jos en Riet

• 11 Februari 2014 - 20:14

RIta Uit Nijnsel:

Hoi Hanneke en Matijn.
    Bedankt voor het door sturen van de mail,ik was erg benieuwd hoe het met jullie zou gaan.
    Nou zo te lezen erg goed en zien jullie weer veel.
    Nou Hanneke weer bijna jarig,alvast proficiat en pak er samen maar een flinke grote borrel op.
    heel veel sterkte en succes met het lesgeven.
    En een gezellige dag met je verjaardag.
    Groeten van ons allemaal uit Nijnsel.

• 11 Februari 2014 - 22:47

Jeanne:

Hoi,

ik merk dat ik al wat verhalen gemist heb, ik zal alles nog eens terug lezen. Je kunt leuk schrijven Matijn !!!
    het komt daar helemaal goed met jullie.
    Hanneke alvast een hele gezellige verjaardag en we drinken er hier wel een borrel op !! Proost

• 12 Februari 2014 - 15:51

Maria:

Ha Hanneke en Matijn,
    Wat heerlijk om al die avonturen te lezen. Wat is reizen ook een beleving....krijg er al weer bijna zin in! Fijn dat we jullie reisverslagen kunnen lezen. En, nu kan ik je ook meteen feliciteren Hanneke. Proficiat en maak er maar een super mooie dag van....altijd speciaal zo in China, lijkt me; dat zul je vast niet meer vergeten, toch? Ik ben ook benieuwd dadelijk naar jullie werk-ervaringen. Geniet er maar lekker samen van. Veel plezier en alle goeds.
    Groetjes uit de Boekend

• 13 Februari 2014 - 11:34

Simone:

Hee Hannes en Matijn,
    Wat gaaf zeg om jullie avonturen te lezen. Nog eventjes vrij en dan lesgeven op de scholen. Ik ben heel erg benieuwd hoe dit jullie gaat bevallen. Zal wel spannend zijn in het begin! Fijn dat jullie nu even kunnen genieten van alles, en ik geloof goed dat het daar heel druk kan zijn als ik de foto's zie pfff. Hopelijk geeft de vuilnisbelt niet te veel minder frisse geurtjes af haha.
    Nou geniet er nog van en ik ben erg benieuwd naar jullie volgende verhaal!!
    Liefs Simone

• 13 Februari 2014 - 12:33

Carla Nico Vd Zwan:

Hallo Hanneke
    Allereerst Gefeliciteerd met je verjaardag .maak er een mooie dag van.
    Leuk omk de verslagen van jullie te lezen,en wens je veel succes met juffrouw zijn
    groetjes vanuit landhorst

• 13 Februari 2014 - 18:09

Herman En Diny:

Hallo Hanneke en Matijn,

Als eerste Hanneke van harte gefeliciteerd met je verjaardag,maak er samen een fijne dag van.
    Wat leuk om jullie verhalen te lezen,z0 ben je ver weg en toch dichtbij.
    Wij wensen jullie veel succes met het les geven.
    Liefs en groetjes Herman en Diny.

• 13 Februari 2014 - 18:09

Herman En Diny:

Hallo Hanneke en Matijn,

Wat leuk om jullie verhalen te lezen,z0 ben je ver weg en toch dichtbij.
    Wij wensen jullie veel succes met het les geven.
    Liefs en groetjes Herman en Diny.

• 13 Februari 2014 - 19:31

Fam Walraven:

Hoi Hanneke en Matijn,
    Ik ga jullie verhalen nog lezen, ik had via de faceboek van Jan je gefeliciteerd, maar die kan je dus niet
    lezen.
    Hanneke van harte proficiat met je 23e verjaardag, en ik hoop dat je een leuke dag hebt gehad. In tussen slaap je nu maar ja beter laat dan niet.

Groetjes vanuit het Wanroijse
    Rob, Jet Jan en Jacqueline

• 15 Februari 2014 - 17:08

Jolande En Andre:

Dag Hanneke en Matijn

Oma liet ons jullie reisverslagen zien en ook wij genieten nu mee. Veel plezier en geniet van alles wat er om je heen gebeurd. Succes met les geven straks en ik hoop jullie ervaringen op dit gebied ook te kunnen lezen.
    Dit is een belevenis voor jullie leven. Top!

Groeten van Jolande en Andre

• 16 Februari 2014 - 16:25

Inke:

Ha Matijn en Hanneke,

Heel leuk om jullie op deze manier een beetje te kunnen volgen! Heel veel succes maandag, voor de klas!

Chiel en Inke

• 19 Februari 2014 - 20:04

Steven:

Niehowen!

Leuk om te lezen! ik ben stiekem wel een beetje jaloers!

Veel plezier, gegroet!