Eerste weken op school - Reisverslag uit Landhorst, Nederland van Matijn & Hanneke - WaarBenJij.nu Eerste weken op school - Reisverslag uit Landhorst, Nederland van Matijn & Hanneke - WaarBenJij.nu

Eerste weken op school

Blijf op de hoogte en volg Matijn & Hanneke

12 Maart 2014 | Nederland, Landhorst

Wij zijn al weer bijna 4 weken aan het lesgeven. Tijd vliegt, het is daarom de hoogste tijd voor een nieuw verhaaltje.

Hanneke geeft les aan groep 3, 4 en 5 (grade 1,2,3) en ik geef les aan groep 6, 7 en 8. (grade 4,5,6) We geven les op dezelfde school, maar wel op verschillende locaties. Mijn school is op loopafstand, Hanneke neemt de taxi naar haar werk. Anders dan in Nederland gaan de kinderen niet iedere dag naar huis toe. Ze slapen 11 dagen dagen op school, vervolgens gaan ze een lang weekend naar huis toe.. We hebben in deze 11 dagen ongeveer 35 verschillende klassen. Een klas bestaat uit 45 tot 50 leerlingen. Dus we geven allebei aan ongeveer 1700 verschillende kinderen les!! Je kunt je vast voorstellen dat wij de leerlingen nog net niet allemaal bij naam kennen;). Gelukkig hebben wij het minder zwaar dan de leerlingen. Wij werken de ene week zes dagen en de andere week 3 of 4 dagen en hebben ons eigen appartement. Wat best bijzonder is, aangezien de meeste leraren op school slapen en geen eens een eigen slaapkamer hebben.

Zaterdag 15 februari kregen wij een rondleiding op beide scholen. We vonden het best spannend, omdat we allebei totaal geen idee hadden wat we konden verwachten. Allereerst gingen wij naar mijn school. Ik zeg school, maar eigenlijk is het dus veel meer dan een school, doordat de kinderen er ook slapen, eten en sporten. We waren verrast te zien dat er in elk lokaal een digibord hing. We vroegen ons af of de scholen dat in Nederland wel eens hebben?? Ik hoef dus alleen mijn USB mee te nemen naar de les en dan kan ik mijn presentatie laten afspelen. De lokalen zien er overigens netjes en gezellig uit. Het was wel fijn om al vast even in een lokaal gestaan te hebben. Wel was het natuurlijk even schrikken toen we het aantal tafeltjes telden… (de halve basisschool van Landhorst in 1 klas) Na wat lokalen gezien te hebben, zijn we richting de kantine gelopen. We konden direct aanschuiven, maar hebben het aanbod afgeslagen. Toen kon ik me nog niet voorstellen dat ik hier ooit zou eten. De geur en alleen al het gevoel dat je daar tussen duizenden chinezen je rijst zit te eten…. Maar inmiddels eten we er regelmatig en is het eigenlijk best prima. Alleen de vis (met ogen er nog in) schuiven we aan de kant. Ook hebben we de slaapzalen gezien. De kinderen slapen met circa 10 man bij elkaar. Behalve bedden en een kast staat er verder eigenlijk helemaal niks. Niet heel gezellig. Maar de zalen worden ook alleen gebruikt om te slapen. s’ Ochtends beginnen de lessen al vroeg en ook in de avond zijn er nog lessen. De kinderen maken dagen van 7 uur ’s ochtends tot 21.00 ’s avonds. Tussen de middag gaan de leerlingen dan ook een uurtje naar bed.

Vervolgens zijn we naar de school van Hanneke gegaan. Ook hier kregen we een korte rondleiding. Op deze locatie is helaas niet in elk lokaal een computer aanwezig. Hanneke moet het doen met een beamer en moet dus elke dag haar eigen laptop mee naar school nemen. Voor de rest zijn de lokalen grotendeels hetzelfde, behalve dan dat de tafeltjes en stoeltjes iets kleiner zijn.

Maandag 17 februari was het dan zover, onze eerste werkdag. We zullen beide kort beschrijven hoe we de eerste dag(en) ervaren hebben.

Matijn
Ik werd maandag de 17e om 8.00 op school verwacht. Ter voorbereiding had ik een introductie presentatie gemaakt. Vanuit de organisatie was ons verteld dat wij eerst een paar lessen mee konden kijken bij andere leraren. Hier was ik wel blij mee, aangezien ik nog niet eerder voor de klas heb gestaan. Helaas bleek dit niet zo te zijn. Om 8.00 kreeg ik mijn rooster (en uitleg over mijn rooster want de tijden stonden aangegeven in Chinese tekens) en een kwartiertje later stond ik voor de klas en zaten 50 kleine Chineesjes mij aan te kijken. Dat was natuurlijk wel even slikken. Gelukkig was er geen tijd meer om zenuwachtig te worden. De les ging goed.

Inmiddels heb ik er meer dan 3 weken opzitten en het lesgeven bevalt me nog steeds prima. Natuurlijk zijn er (net als in Nederland) ook in China hyperactieve, ongemotiveerde of gewoon strontvervelende kinderen. Maar over het algemeen vinden de kinderen het leuk dat ik er ben. Als ik het schoolterrein op kom lopen, roepen de kinderen mijn naam en regelmatig vragen de kinderen om een handtekening of mijn telefoonnummer. Vorige week voelde ik opeens iets op mijn hoofd, was er een meisje op de stoel geklommen om even aan mijn haar te zitten. Ze trok best hard, waarschijnlijk dacht ze dat ik een blonde pruik op had. Het is natuurlijk ook niet niks opeens zo’n raar persoon met blonde haren voor de klas.

Hanneke
Ook ik werd om 08.00 op school verwacht. Maar omdat ik eerst nog een taxichauffeur moest vinden die mij op het juiste adres af kon zetten, ben ik rond 7 uur al op pad gegaan. Gelukkig ging alles goed en was ik veel te vroeg op school. Wat betreft het rooster had ik wat meer geluk dan Matijn. Mijn rooster was namelijk gewoon in Engels en ik kon wel eerst een lesje meekijken. Na 40 minuten meekijken met groep 3 was ik helemaal verbaast. Wow, wat kunnen die kinderen al veel en wat hebben ze hier een andere manier van les geven. Lees; lerares zegt een woord, 50 kinderen schreeuwen het na.

Waar ik echter in mijn eigen les al snel achter kwam, is dat ze vaak maar weinig begrijpen van wat ze zeggen. Ze zijn gewoon heel erg goed in napraten. Ook moet je ze alles precies vragen op dezelfde manier waarop ze het geleerd hebben. Wanneer ik zeg, “I am Hanneke, what’s your name?” begrijpen ze me meteen. Maar wanneer ik zeg, “my name is Hanneke, what’s you name?” beginnen alle oortjes te klapperen. Maar dit geldt ook voor ons als iemand in het Chinees wat zegt. Wij kunnen nu een paar zinnetjes zeggen, maar wij begrijpen het ook alleen als ze precies zo antwoorden als in ons boekje.

Inmiddels heb ik al zo’n 1000 keer head, shoulders, knees and toes gedaan. Ook ben ik er al achter dat klas 209, 210, 211 en 212 NIET mijn favoriete klassen zijn. Ze zijn rumoerig, met geen mogelijkheid stil te krijgen en letten geen moment op. Grade 1 en 3 zijn gelukkig leuker.
Met de kleintjes uit grade 1 kun nog lekker liedjes zingen en met grade 3 kun je al echt wat praten.
Bij mij hebben ze gelukkig nog niet aan mijn haar gezeten, wel krijg ik soms spontane knuffels. Ook vinden ze het briljant om de hele dag door ‘hello’, ‘goodbye’ en ‘nice to meet you’ te zeggen. Mijn naam kennen ze nog niet allemaal. Ik word de helft van de tijd miss Nora genoemd (de naam van vorige buitenlandse lerares uit Noorwegen). Blijkbaar lijken niet alleen de Chinezen op elkaar.

Wist je dat
- hier in China een corrigerende tik nog is toegestaan.
- Matijn ook af en toe les geeft aan groep 1 en 2 en het nog leuk vindt
ook!
- Hanneke al een lesje van teacher Matijn heeft bijgewoond.
- Matijn een docent aanzag voor een student (ze zijn ook allemaal zo
klein)
- wij dachten nog best goed te kunnen badmintonnen, totdat we deze
week met anderen gespeeld hebben en zij ons alle hoeken van het
veld hebben laten zien (gelukkig is zo’n badmintonveldje niet zo groot)
- we een supermarkt hebben gevonden waar we pasta, wraps,
stokbrood en kaas kunnen kopen (niet de echte kaas maar we zijn er
al helemaal blij mee)
- we de karaoke bar van de binnenkant hebben gezien en meerdere
duetjes hebben gezongen.
- we vorige week een collega van Matijn hadden uitgenodigd om te
komen eten, maar dat we hem met geen mogelijkheid weg kregen.
Uiteindelijk hebben we hem om half 4 uit ons appartement geveegd.
Hij was zo zat als een toeter.
- wij beide tijdens onze introductie een foto van ons gezin lieten zien en
de kinderen dachten dat onze ouders onze grootouders waren!
(grote gezinnen kennen ze hier ook niet in China).

  • 12 Maart 2014 - 13:48

    Iris:

    Hè Hanneke en Matijn!
    Leuk om weer wat te horen en met name de wistjedatjes.
    Fijn dat je ook wat "normaal" eten hebt gevonden.
    Nog veel succes en we spreken elkaar snel.
    Groetjes Iris

  • 12 Maart 2014 - 17:03

    Marjolein:

    Hoi!
    Wat leuk om weer een verhaaltje te lezen!
    Fijn dat het lesgeven prima bevalt, al is het wel pittig en hebben jullie NIET favoriete klassen;)
    Ben benieuwd naar jullie badminton skills als jullie terugkomen:)!
    Binnenkort skypen?:)
    Xx Marjolein

  • 12 Maart 2014 - 18:45

    Ellen:

    Haha super verhaal jongens! Echt genieten om te lezen! Hilarisch van die haren van Matijn en dat dus niet alleen Chinezen op elkaar lijken. En van die zatte collega, hahaha ik zie het voor me. Wat bijzonder dat ze dachten dat jullie ouders de grootouders waren. Hoe zouden ze daar bij komen dan? En wat dachten ze dan Hanneke, dat Hein en Dorien de ouders van Geertje en jou waren?

    Veel succes met het onder de duim krijgen van grade 2! Ben benieuwd of en wanneer je in de verleiding komt om de corrigerende tik toe te passen... ghehe. Tot spreeks... zullen je weer missen dit weekend!

  • 12 Maart 2014 - 20:02

    Irma:

    Hallo hallo,
    Leuk om weer wat te lezen.
    De ervaringen op school, heel anders als hier maar wel fijn dat het goed bevalt.
    Alleen grade 2 nog even onder de duim krijgen;)
    En de chinese karaoke bar, in Suriname kon je daar leuke avonturen beleven haha dat zal daar niet anders zijn. Maar helaas niet tot komend weekend, maar tot spreeks! xx Irma

  • 12 Maart 2014 - 23:05

    Dorien:

    Leuk verhaal! En leuke foto's! Heerlijk zo'n dikke winterjas Hanneke, leuk les-outfit! Matijn je straalt gewoon in die karaokebar, kan je ook altijd nog gaan proberen als het lesgeven toch niet zou lukken. Knap dat jullie al een klein beetje Chinees snappen! Succes met lesgeven, houd ze onder de duim!
    Groetjes!!

  • 13 Maart 2014 - 11:58

    Rita:

    Hoi Hanneke en matijn.
    Misschien iets voor Pabo studenten om daar les te geven.
    Knap van jullie dat jullie dat doen.
    Het lijkt me super moeilijk.
    Nou geniet samen van alles en natuurlijk het lesgeven.
    En dan kun je straks allebei docent worden,heb je in ieder geval wel veel vakantie.
    Tenminste in Nederland dan.
    heel veel groeten van ons uit een zonnig Nijnsel.

  • 15 Maart 2014 - 20:22

    Dorien:

    Heeejj juffrouw Hanneke en meester Matijn,

    Geweldig !! Jullie verhalen, jullie foto`s.. Ik vind het echt ONTZETTEND knap wat jullie daar doen !!
    Succes verder met alles, en ik kijk er nu alweer naar uit, naar jullie volgende reisverslag ! En natuurlijk ; de " WIST JE DATJES" ...hartstikke leuk !!
    Groetjes, Dorien XXX

  • 17 Maart 2014 - 07:58

    Jeanne:

    Hey bikkels,
    Wat knap dat jullie het volhouden met zoveel leerlingen!!
    Ik zou gillend gek worden, denk ik.
    Succes en geniet ook van jullie tijd daar.
    Mooi compliment voor ons Arna en Pieter, dat ze worden aangezien als oma/opa. ( misschien stille hint???)
    Tot het volgende reisverslag.

    Groetjes uit Seitert.

  • 08 Juni 2014 - 05:48

    Ria:

    hoi bikkels,
    ook voor tweede keer lezen is leuk! Geweldig zoals jullie beschrijvingen zijn, ik zie het al helemaal voor me. :-)
    Nog effe en jullie tijd daar zit er alweer op. Geniet nog van alle indrukken en elkaar. XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Matijn & Hanneke

Actief sinds 13 Jan. 2014
Verslag gelezen: 565
Totaal aantal bezoekers 15964

Voorgaande reizen:

16 Januari 2014 - 16 Juli 2014

Rui'an, China

Landen bezocht: